Πατέρα Μάξιμε, διακρίνω και στις δυο αρθρογραφίες σας, μια θολή αντίληψη ως προς την μνημόνευση του Οικουμενικού Πατριάρχου από τους επισκόπους. Αρχικά, είναι σωστό κατά την δική σας κρίση οι επίσκοποι να τον μνημονεύουν, ή όχι; Αν ισχύει το δεύτερο τότε τους καλείται να παύσουν την μνημόνευση και ν’ αποσχιστούν από την κανονική τάξη της εκκλησίας. Το αποτέλεσμα μια τέτοιας κίνησης, έχει ολέθριες συνέπειες για την εκκλησία. Αν ένας επίσκοπος παύση την μνημόνευση της
προϊσταμένης εκκλησιαστικής αρχής, τότε διακόπτει κάθε σχέση με την εκκλησία. Η Θείες Λειτουργίες είναι άκυρες, κάθε τέλεση μυστηρίου και ιδιαιτέρως της χειροτονίας είναι άκυρη. Κάθε ιερεύς που θα τον ακολουθήσει είναι σχισματικός, το ίδιο και ο πιστός. Καλό θα ήταν να ξεκαθαρίσετε την θέση σας.
Πάμε να δούμε τώρα τις ενστάσεις και τις κατηγορίες που αποδίδετε στον Οικουμενικό Πατριάρχη, ή και καλύτερα για μας εδώ τον Γενάρχη του Γένους. Διαφωνείτε με τις προσφωνήσεις ως προς τους Καθολικούς. Το 1054 μ. Χ., κατά την διάρκεια του Σχίσματος η Ορθόδοξη εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως καταδίκασε δια των γνωστών Αναθεμάτων την Παπική. Όμως δεν έγινε δια Συνόδου Οικουμενικής, έτσι οι δυο εκκλησίες πορεύονταν αμφότερες με τα Αναθέματα τους. Ωστόσο, εφόσον δεν υπήρξε Οικουμενική Σύνοδος, δεν υπήρξε και καταδίκη. Υπεύθυνες εκκλησίες για την διαχείριση των Αναθεμάτων ήταν της Κων/πόλεως και της Ρώμη. Στις 7 Δεκεμβρίου του 1965, οι Οικουμενικός Πατριάρχης Αθηναγόρας και Παπάς Ρώμης Ιωάννης Παύλος ο Στ’, πήραν πίσω τα αναθέματα και έκτοτε έβαλαν ξανά και τις δυο εκκλησίες σε διάλογο. Επομένως ξεκινούν από μηδενική βάση, δεν υπάρχει καταδίκη, όποια Σύνοδος κι αν έχει καταδικάσει, απλώς ως Τοπική μπορεί να ονομασθεί. Αν πάμε κανονικώς θα μπορούσαμε να πούμε ότι η Ιερά Μητρόπολις Ιταλίας και Μελίτης , καταχρηστικώς αποκαλείται έτσι, εφόσον υπάρχει επίσκοπος Ρώμης, που είναι ο Πάπας. Όταν μετά από τον διάλογο φτάσουμε σε καταδίκη τότε, θα είναι αιρετικός επίσημα και τότε θα έχει βάση αυτό που είπε ο Σεβασμιώτατος Πειραιώς κ. Σεραφείμ, να εκλέξουμε νέο Πάπα Ρώμης.
Ακριβώς επειδή βρισκόμαστε σ’ αυτή φάση, οι προσφωνήσεις οφείλουν να γίνονται με βάση την ιερατική τάξη αμφοτέρων. Δεν μπορείς να συνομιλείς και να τον αποκαλείς Πόρνη της Βαβυλώνος. Όταν ο άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας βρίσκονταν σε διάλογο με τον Νεστόριο, γνωρίζοντας τις αιρετικές του θέσεις, αλλά ξέροντας ότι εφόσον ακόμη δεν έχει καταδικαστεί εν Συνόδω, τον προσφωνεί στις επιστολές του με τον τίτλο του, «Τω ευλαβεστάτω και θεοφιλεστάτω επισκόπω συλλειτουργώ Νεστορίω, Κύριλλος επίσκοπος εν Κυρίω χαίρει»(PG 77, 40 C) στο ίδιο μήκος ανταπαντά και ο Νεστόριος(PG 77, 44 C). Αλλά και ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός προσφωνεί τον Πάπα στην Σύνοδο της Φεράρας της Φλωρεντίας, με τίτλους που δεν αρμόζουν σε αιρετικό, επειδή δεν έχει καταδικαστεί επίσημα και κυρίως γνωρίζει ότι όταν συνομιλείς μ κάποιον δεν τον βρίζεις, αλλά τον σέβεσαι. Έτσι τον αποκαλεί, ««Άκουσε σεβάσμιε Πάπα της Ρώμης και διδάσκαλε της Λατινοσύνης…..» και «Ακούσατε, άγιε αυτοκράτορ κύριε Ιωάννη και άγιε πατριάρχα Ιωσήφ…..»((Ν. Βασιλειάδη, ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός και η Ένωσις των Εκκλησιών, σελ. 91, 93, 245), δείτε ΕΔΩ Αλλά και ο ίδιος ο Απόστολος Παύλος, όταν μιλά απότομα στον ανακριτή Αρχιερέα των Ιουδαίων και μαθαίνει την ιδιότητα του ζητά συγνώμη και του αναγνωρίζει Αρχιερωσύνη, Ραββίνος θα λέγαμε σήμερα, χριστιανός ο Παύλος κι όμως τον προσφωνεί σαν Αρχιερέα ,
« δεν εγνώριζα, αδελφοί, ότι είναι αρχιερεύς• διότι έχει γραφή• Δεν θα είπης λόγια κακά και υβριστικά εναντίον άρχοντος του λαού σου», ( Πρξ 23, 5), διότι ο απόστολος των Εθνών είναι κορυφαίος διπλωμάτης και σέβεται τους συνομιλητές του και μην πάμε μακριά τους Αθηναίους τους ονομάζει θρήσκους παρόλο που λάτρευαν τα είδωλα, ή κάθε θεό της εποχής, τους λέγει, «άνδρες Αθηναίοι, εγώ σας θεωρώ ως τους περισσότερο θρήσκους από τους άλλους ανθρώπους»,(Πρξ, 17, 22). Κατά τα λεγόμενα σας, όλοι οι προαναφερθέντες άγιοι, αν κριθούν από τα λεγόμενα τους είναι αιρετικοί και οικουμενιστές και θα έπρεπε να καταδικαστούν.
Έπειτα χρησιμοποιείτε διαρκώς το α’ πληθυντικό πρόσωπο, ποιοι είστε εσείς, δεν αποτελείτε μέρος της εκκλησίας όπως όλοι μας. Με ποίο δικαίωμα διαχωρίζετε τον λαό του Θεού σε εμείς και εσείς. Μήπως επικυρώνετε την παύση μνημοσύνου του επισκόπου, που μνημονεύει τον πατριάρχη και επιθυμείτε να ενταχθείτε σ’ αυτό. Θα ήταν καλό να ξεκαθαρίσετε ευθέως την θέση σας.
Σήμερα εορτάζει ο άγιος απόστολος Ματθαίος ο Τελώνης. Πόσο θαυμάζω πράγματι μέσα στο ευαγγέλιο, αυτούς τους αλήτες, τις πόρνες, τους τελώνες, τους ληστές που κερδίζουν τον Θεό. Η ορθοδοξία όντως γίνεται ιδεολογία, όταν απλώς προσπαθεί να συγκριθεί μ’ άλλα δόγματα και θρησκείες. Για μένα ορθοδοξία σημαίνει αλήθεια, ζωή και χαρά, Ανάσταση. Δεν μπορεί η ορθοδοξία κλειστεί στο εαυτό της, να κρύψει την αλήθεια. Η ορθοδοξία δεν έχει την αλήθεια, διότι αν συμβαίνει αυτό κάθε δόγμα και θρησκεία μπορεί κι αυτή να έχει ένα μέρος της αλήθεια, αν η ορθοδοξία έχει το 100% της αλήθεια, ο Παπισμός μπορεί να έχει το 60 %, αλλά τι σημασία έχει, δεν αλλάζει κάτι απλώς υπερέχει αριθμητικά. Όμως η ορθοδοξία είναι η αλήθεια κι όταν λες ότι κάτι είναι, σημαίνει ότι βιώνεται, γίνεται ζωή. Ορθοδοξία σημαίνει εκκλησία και η εκκλησία σημαίνει ζωή, αυτή η ζωή δεν κρύβεται μαρτυρείται, αποκαλύπτεται, μπορεί να μπει σε καθολικούς ναούς, σε συναγωγές, σε πορνεία, σε χαρτοπαιχτικές λέσχες, σε ανθρώπους που είναι ξεγραμμένοι για μας που βάζουμε την ταμπέλα, χριστιανός ορθόδοξος, αλήτες, που όμως ελκύουν την χάρη του Θεού. Ο Θεός ο μόνιμος και μανιακός εραστής των αμαρτωλών, που μέσα στην πτώση τους ψάχνουν να τον βρουν, πάντοτε εμφανίζεται σ’ αυτούς. Σκεφτείτε η ορθοδοξία να κλείνονταν στον εαυτό της, δεν θα είχαμε τόσους Καθολικούς, Προτεστάντες και αλλοθρήσκους να έρχονται σ’ αυτή.
Εμείς απλώς προσευχόμαστε για τα λάθη των πατέρων μας και από τις δυο πλευρές, επειδή και αυτός που φεύγει από την αλήθεια διαπράττει ολέθριο σφάλμα, αλλά και η εκκλησία πονά γι’ αυτόν, νιώθει πως σχίστηκε ο άραφος χιτών του Χριστού. Γι’ αυτό σκοπός της είναι μονάχα η επανένωση των κομματιών του αράφου χιτώνος του Χριστού.
Τρυφωνόπουλος Γεώργιος
Θεολόγος
6987221930
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Αμύνταιο
ΔΕΙΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ