Το θέμα της μνημόνευσης ή μη μνημόνευσης του Επισκόπου μας και όχι μόνο, έκρινα ότι αρμόζει να γράψω μερικές σειρές για την νέα χρονιά του 2017 που ήλθε. Διότι δυστυχώς… υπάρχουν ακόμα μερικοί των Ορθοδόξων…οι οποίοι ή δεν θέλουν ή δεν μπορούν να κατανοήσουν την Ορθόδοξη
Εκκλησιολογία μας, συμπεριφέροντας οι ίδιοι, κακώς, απρεπώς, ιταμώς και ακραίως, νομίζοντας ότι κατέχουν την απόλυτη, την πάσαν Αλήθειαν!!!
Προσωπικώς θεωρώ ότι, το κύριο, το κατεξοχήν έργον του Επισκόπου, είναι η προεδρία της Θείας Ευχαριστίας. Από αυτήν πηγάζει όλη η εξουσία του Επισκόπου, όχι μόνον η αγιαστική αλλά και η ποιμαντική και η λεγομένη διοικητική. Ευχαριστία χωρίς Επίσκοπον δεν υπάρχει, αλλ' ούτε και Επίσκοπος χωρίς Ευχαριστία. Τα δύο αυτά είναι αλληλένδετα και συνιστούν τον άξονα αυτού τούτου του Μυστηρίου της Εκκλησίας : "όπου αν φανεί ο Επίσκοπος, εκεί και το πλήθος- δηλαδή ο λαός - έστω, ώσπερ όπου αν είη Χριστός Ιησούς εκεί και η καθολική Εκκλησία" γράφει ο Ιερομάρτυς Ιγνάτιος ο Θεοφόρος ήδη στις αρχές του 2ου μ.Χ. αιώνος. Και σε άλλο σημείο τονίζει ότι "αύτη βεβαία Ευχαριστία ηγείσθω, η υπό τον Επίσκοπον ούσα". Η Ορθόδοξος Εκκλησία διαμέσου των αιώνων παρέμεινε πιστή στην αρχή αυτή και δεν μπορεί να ξεφύγει από αυτήν αν θέλει να παραμείνει Ορθόδοξος!!!
Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή σε αυτό το σημείο γιατί, αν καταστρατηγείται αυτή η αρχή από όσους τελούν τη Θεία Ευχαριστία χωρίς την άδεια του τοπικού Επισκόπου ή το φοβερότερο, δεν αναφέρει ο ιερέας στη μνημόνευση που κάνει όταν τελεί την Θεία Ευχαριστία το όνομα του Επισκόπου του, (όποιος και αν είναι αυτός!) δυστυχώς, είναι αυτό που βλέπουμε σήμερα από μερικούς λεγόμενους ζηλωτές… εντός και εκτός του Αγίου Όρους!!! Τότε κάτι δεν πάει καλά, τότε κάτι πρέπει να ξαναδούμε από την αρχή στην πνευματική μας ζωή, στην Εκκλησιολογία μας, γιατί τέτοιες πράξεις, είναι πέρα για πέρα λάθος. Διότι αυτοί που τελούν την Θεία Λειτουργία σίγουρα δεν πράττουν Ορθά. Σίγουρα βρίσκονται εκτός της Ορθόδοξης γραμμής, χωρίς βέβαια να το κατανοούν!!!
Σε αυτό το σημείο θέλω να σας πω ότι, δεν χωρά καμιά- μα καμία δικαιολογία, δεν επιτρέπεται να συμβαίνει αυτό. Γιατί εφόσον ο τοπικός Επίσκοπος δεν επάφθη ή δεν αντικατεστάθη από άλλον ή δεν καταδικάσθηκε από Επισκοπική Σύνοδο, τότε, κάτι τέτοιο αποτελεί εκτροπή σοβαρότατη από την Ορθόδοξη Εκκλησία!!! μεγίστη αίρεση εν τη πράξει έστω και αν την καλύπτει ο μανδύας του ζήλου υπέρ της Ορθοδοξίας!!!
Επομένως για όλους εμάς τους Ορθοδόξους, ο Επίσκοπος έχει πολύ μεγάλη σημασία. Έχει σημασία γιατί δεν είναι ούτε Πρεσβύτερος, ούτε διάκονος, είναι ο ίδιος ο Χριστός! (Γι’ αυτό το λόγο δεν μπορεί να τελέσει εσπερινό, προσκομιδή κά). Το κύριο και πρωταρχικό έργο του, είναι να ηγείται της Θείας Ευχαριστίας. Όλα τα άλλα έργα του είναι δευτερεύοντα γιατί όλα τα άλλα νοηματίζονται από τη σχέση τους με τη Θεία Ευχαριστία. Δεν είναι τυχαίο το ότι στην Αρχαία Εκκλησία όλα τα Μυστήρια της Εκκλησίας τελούνταν μέσα στη Θεία Ευχαριστία. Όπως έδειξε σε μια μελέτη του ο αείμνηστος λειτουργιολόγος Παναγιώτης Τρεμπέλας το Βάπτισμα, το Χρίσμα, ο Γάμος κ.λ.π. τελούνταν εντός της Θείας Λειτουργίας. Για το λόγο αυτό ο Επίσκοπος απέκτησε την εξουσία να παρέχει την άδεια για την τέλεση όχι μόνο της Θείας Λειτουργίας αλλά και όλων των Μυστηρίων. Την εξουσία αυτή την άντλησε από το γεγονός, ότι αυτός προΐστατο της Θείας Ευχαριστίας και κατά συνέπειαν και όλα όσα τελούνταν εντός της Ευχαριστίας τελούνταν μόνο με την Ευλογίαν του!!!
Ο Επίσκοπος συνεπώς όταν διοικεί δεν ασκεί διοίκηση, όπως λέμε, αλλά προεκτείνει σε όλους τους τομείς της ζωής της Εκκλησίας τη χάρη και την ευλογία της Θείας Ευχαριστίας της οποίας προΐσταται. Χωρίς τη Θεία Ευχαριστία δεν υπάρχει αγιασμός και ευλογία στη ζωή των πιστών. Κανείς δεν μπορεί να γίνει άγιος χωρίς τη συμμετοχή του στον Ένα Άγιο, Ένα Κύριο Ιησού Χριστό, ο οποίος προσφέρει το Σώμα και το Αίμα Του λύτρο αντί πολλών στη Θεία Ευχαριστία. Ακριβώς διότι μόνον στη Θεία Ευχαριστία υπάρχει το Σώμα και το Αίμα του Χριστού όλη η χάρις και ο αγιασμός στη ζωή μας πηγάζουν από εκεί. Δεδομένου, όμως, ότι η Θεία Ευχαριστία χωρίς Επίσκοπο είναι αδιανόητη, ούτε χάρις και αγιασμός στη ζωή μας είναι δυνατή χωρίς την ευλογία του Επισκόπου!!! (Πάρτε το χαμπάρι, ξυπνήστε!!! και αφήστε κατά μέρος τον 15ο τον 16ο και τον 25ο κανόνα… λες και όλους τους άλλους τους κανόνες τους τηρείτε!!!). Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο όλα στην Εκκλησία γίνονται με την ευλογία του Επισκόπου!!!
Η θέση του βρίσκεται πάντα στη Θεία Ευχαριστία και τίποτε άλλο. Ο Επίσκοπος στην ουσία δεν είναι διοικητής, είναι λειτουργός. Αυτό πρέπει να το κατανοήσουν και αυτοί οι Επίσκοποι και κατόπιν όλος ο κλήρος και ο λαός, ώστε να μην παρεισφρύουν στην Εκκλησία αντιλήψεις κοσμικές περί διοικήσεως, εξουσίας και τα τοιαύτα.
Αυτά εν ολίγοις θα επανέλθω αν χρειαστεί…
Όσο για την μεγάλη ημέρα του Αγίου Βασιλείου του Μεγάλου, Ουρανοφάντορος και θαυματουργού!!! έχω να σας παραθέσω δύο στίχους από την παράκλησή του.
1ο Σοφιστείες του πλάνου, ας απαύστως τεκταίνει καθ’ ημών Άγιε, διάλυσον και δίδου, ημίν σοφίαν θείαν, θεηγόρε Βασίλειε, ως αν σοφώς του Θεού, το θέλημα ποιώμεν!
Και το δεύτερο
2ο Σκευωρίας απάσης και κακίας και φθόνου ημάς απάλλαξον, εκ των επιζητούντων, σκανδάλοις εκταράττειν, την ζωήν ημών Άγιε και εν ειρήνη ημάς, περίφραξον τελεία!
Άντε και του Χρόνου και καλή Μετάνοια!
Τηλέμαχος Λαρισινός